Tijd om hier een nieuw rubriekje tot leven te brengen. Tooltest. Het is een beetje een variant op die andere gear rubriek, toolbag. De nadruk ligt net zoals zijn zusterrubriek ook op werktuigen. Ik krijg regelmatig vragen van is deze lens de moeite of moet ik dit kopen of dat. Normaal gaf ik op deze mails of berichten meestal een persoonlijk antwoord. Maar omdat dit niet altijd mogelijk is, en ik mezelf soms blijf herhalen ga ik er gewoon iets over schrijven.
Ik krijg soms de kans om een nieuwe lens of toestel voor een tijdje te proberen. Wat ik dan eigenlijk wel weten is of ik er al dan niet iets mee kan aanvangen professioneel of privé. Deze rubriek is dus puur subjectief en is gewoon mijn mening.
De Canon EF 70-200 IS 2.8L II is een mooi onderwerp om mee te beginnen. Zoals ik al eerder aanhaalde, ben ik eigenlijk hoofdzakelijk fan van prime lenzen (of vaste lenzen) maar puur uit noodzaak zowel financieel als praktisch gebruik ik op dit moment hoofdzakelijk twee Canon L Zoomlensen. Ze zijn veelzijdig en scherp ongelofelijk scherp. Maar een zoomlens is en blijft een compromis.
Bij alle versies 70-200mm heb ik altijd een beetje een dubbel gevoel gehad. Lang ene kant is de lens zowat de moeder-overste van alle telezooms. Langs de ene kant is ze superveelzijdig en betrouwbaar. Maar tegelijk is ze ook zwaar en groot. Ik hou het liefst van een kleiner objectief persoonlijk ben ik van mening dat dat op één of andere manier minder intimiderend is voor de persoon die zich voor de lens bevind. Dit argument geld wel enkel en alleen voor portretten of mode en niet voor reportage werk of events. Daarvoor is ze echt ideaal.
Er zullen waarschijnlijk een hele hoop mensen zijn die het hier met mij oneens zullen zijn en al hun portretten met deze of een gelijkaardige lens doen, en ze hebben gelijk. Ik werk persoonlijk liever met een kleinere prime lens.
Een klein jaar geleden bracht Canon een nieuwe versie op de markt en tijdens London Fashion Week kreeg ik de kans om de lens eens uit te proberen. LFW is voor mij en voor deze lens zo wat het ideale testparcour. Het is hoofdzakelijk een event coveren en catwalks aan de lopende band doen. Hiervoor is de 70-200 2.8 IS II ideaal. Ik heb elke show op LFW met deze lens gedaan. De focussnelheid en servotracking (samen met een Canon 7D) waren praktisch foutloos.
Maar ook gewoon op straat heeft de lens zijn nut zeker bewezen. Zo kun je super gemakkelijk dingen isoleren. En ik moet toegeven dat ik wel van die gecompresseerde look hou.
Hij is een stuk lichter dan zijn voorganger. Iets waar ik normaal niet zo van wakker lig maar als je 7-8 uur aan eens stuk de lens vast hebt of in een rugzakdoor London sleurt zijn, maakt die paar 100 gram echt wel een verschil. Zeker als je lomp genoeg bent om geen monopod mee te brengen. De bouwkwaliteit zelf is ook een verbetering. de materialen zelf voelen een stuk steviger en ik ben zelfs iets meer overtuigd van de zonnekap die erbij zit.
Ze kost natuurlijk op dit moment nog een stuk meer als haar voorganger. Zo krijg ik regelmatig de vraag waarom? Je betaalt meer, maar je krijgt ook meer. Een heel nieuwe optische constructie heeft er voor gezorgd dat de lens veel scherper is als zijn voorganger en de stabilisatie is tevens ook erg veel vooruit gegaan (tot 4-stops) .
Deze lens staat naast nog enkele primes (wat had je verwacht) heel hoog op mijn shoplist en zal in de toekomst zeker bij mijn kit horen. Maar zoals ik eerder zei, zou ze vooral dienst doen op momenten waar ik weinig of geen controle over mijn onderwerp heb, niet zoals bij een georchestreerde shoot.
Om een lang verhaal kort te maken. Dit is samen met de 24-70mm mijn favoriete zoomlens op de markt.
Leave a reply
eerst de 50mm f1.2 ? xD
canon?
de rest langst ons was op LFW toch op Nikon ah werken ;pp
Ik denk dat ik het volledig met je eens ben. Die 70-200 is voor een model waarschijnlijk behoorlijk intimiderend. Als je een portret maakt, heb je meestal de ruimte om wat naar voor en achter te lopen, iets wat op events niet zomaar lukt 😉 (Ik durf al eens een jazz optreden fotograferen).
Ik heb de eerste versie, en sta eigenlijk wel versteld dat het allemaal nòg zoveel beter kan, vooral qua scherpte.
Qua stabilisatie, is er nu geen stabilisatie in beide richtingen?